Om problemformulering & konklusion
 Jeg har tidligere oplevet flere gange ved 
den mundtlige eksamen i IT, at vores censor hænger sig en del i 
disse ting. Så det er værd at blive klog på :-) 
  De fleste censorer kan godt lide, at der er en 
  tydelig sammenhæng i mellem problemformuleringen (i starten) og 
  konklusionen (til sidst). Og det er jo egentlig meget fornuftigt !! 
  
  Ofte kræves en indledning i starten
    af opgaven (før problemformuleringen). I indledningen kan du brede
    perspektivet lidt mere ud og se en problemstilling i en større sammenhæng. 
  Du kunne f.eks. gøre dig følgende overvejelser: 
  
    hvorfor er emnet vigtigt ?
     
     
    hvilken betydning har dette emne/problem
    for verden/samfundet/landet/virksomheden/den enkelte borger ?
     
     
    Hvordan ser
    tingene ud lige nu på dette område? 
     
    hvordan mon fremtiden ser ud ? o.lign.  
     
    Indledningen
    bør være mere generel end problemformuleringen, som skal være temmelig
    præcis.  
     
    Indledning og problemformulering bør ikke være identisk i
    indholdet !! Og ingen af delene skal ligne 
    indholdsfortegnelsen !! 
     
     
     
   
   
  I problemformuleringen stiller du selv nogle spørgsmål, som du
    vil finde svar på i rapporten - indenfor det emne, som rapporten handler om.
    Problemformuleringen bliver en slags "dagsorden" for opgaven. Den
    skal som regel godkendes af en lærer, hvilket sikrer, at man har forstået
    opgaven og er godt i gang.  
     
     
   
  I selve besvarelsen (den vigtigste del af rapporten) kommer du ind
    på de forskellige ting, som du har nævnt i din problemformulering. Her skal man
    naturligvis helst kunne finde svarene på de spørgsmål, som du har stillet i
    problemformuleringen. Besvarelsen må dog gerne indeholde yderligere ting, som
    ikke er omtalt i problemformuleringen. 
     
     
   
  - I konklusionen kigger du tilbage - du laver en slags
    "evaluering" af din egen opgave og ser 
  tilbage på, om der er svar på de forskellige
    spørgsmål fra problemformuleringen. Måske er der enkelte ting, som du ikke har kunnet
    finde svar på. Så kan du f.eks. gøre opmærksom på, hvorfor det ikke var muligt -
    eller hvorfor det var svært. Konklusionen bliver en slags kort resumé
    og  evaluering af din egen besvarelse.
  
 
 
Se evt. nærmere om at opstille en skriftlig rapport i
materialet "Word-7" som handler
om den slags. Også de mere tekniske ting i tekstbehandlingen. 
  
 |