Kritik af søgemaskinerne !


For få år siden dækkede de bedste søgemaskiner næsten halvdelen af alle websider på Internettet. Sådan er det ikke mere ! Idag dækker den bedste (største) søgemaskine - Northern Light - kun ca. 16% af alle sider på nettet. Det er ikke godt nok, for det er oven i købet en af de bedste søgemaskiner hvad angår søgeresultaternes kvalitet og brugbarhed. De 10 største søgemaskiner dækker tilsammen under 50% af samtlige websider på nettet ... Too bad !

Når verdens folk på nettet søger information, så sker det i 85% af tilfældene v.h.a. søgemaskiner, men desværre er der 50-60% af websiderne på Nettet, som ALDRIG når frem til søgemaskinerne ....!

Desværre går tendensen henimod, at det er:
  • de mest populære websites
  • de kommercielle websites
  • de amerikanske websites

- som opnår de fleste og bedste "hits" i søgemaskinerne. Er det bevidst og med vilje ?? Nej.

Følg udviklingen indenfor søgemaskiner:
www.searchenginewatch.com

Anmeldelser og vurderinger af søgemaskiner og deres søgemuligheder:
http://searchengineshowdown.com

Om kildekritik af websider:
www.db.dk/bib/tutorials/kvalitet/default.htm

Søgemaskinerne (som udelukkende består af computerprogrammer - ikke mennesker !!) opererer i vid udstrækning udfra links på nettet. Hvis mange websites har et links til et website "X", så vil "X" oftest få mange hits i søgningerne. På denne måde har nye sites det svært og bliver let isoleret i ingenmandsland.

Og det gør det endnu vigtigere, at folk (webdesignere) SELV gør noget for at blive opdaget og "fundet" af søgemaskinerne:

  • Det kan gøres ved aktivt at tilføje sitet's URL hos søgemaskinerne og blive optaget i indekser/katalog-oversigter i henhold til indholdet. Det gøres typisk via et link på tjenestens startside.
  • At sørge for gode meta-tags i websidernes HTML-kode (= madding til søgemaskinernes robotter)
  • Evt. få folk med samme interesser til at udveksle links (lav f.eks. en lille "PR-knap" som du kan bytte med. På denne måde kan man måske præstere flere "indkommende" links til sit site.

Samtidig med at antallet af sider på nettet er eksploderet de sidste par år, så har folkene bag søgemaskiner lagt on meget stor del af deres energi, tid og penge i at udvikle "web-portaler" - alle mulige services (e-mail, vejrudsigter, TV-udsigter, sportsoversigter, kalender, adressebog, elendige annoncer og reklamer o.s.v.) i stedet for at opgradere deres kapacitet i forhold til Nettes reelle indhold: websiderne.

Søgemaskiner bør være objektive - og det er desværre ved at smutte voldsomt i svinget !!

Af Søren Noah (10-2-2000)

Tilbage til oversigten med søgemaskiner

Tilbage til Kloge Åge