"Content is king"


Content is king = indholdet er det vigtigste (citat fra en amerikansk webdesign-guru, sorry)

Mit eget syn på webdesign er rimelig "puritansk" - forstået på den måde at indholdet er vigtigere end udseendet. Det gælder for så vidt også i den virkelige verden, men på Internettet går de fleste fornuftige mennesker efter information, og derfor burde de mange vanskelligheder med designet måske minimeres. Smart design koster tid - og tid er en mangelvare på Internet !!

Kan man bruge det til noget ??

For mig at se har Internettet ikke nogen stor mission i forhold til underholdning - udover at man kan spille backgammon eller dræbe hinanden i DOOM og andre spil på tværs af landegrænser. Drop dead ... get a life !! Der findes s'qu da allerede rigeligt med muligheder for underholdning på TV, video og andre spille-konsoller.

Internet er (som det rent praktisk fungerer idag) for mig: INFORMATION. Og informationen må naturligvis gerne være pakket pænt ind - men indpakningen skal ikke sløre eller vanskelliggøre, at brugeren finder frem til de ønskede informationer.

Denne side er et godt bevis på, at jeg vil blæse på, at "folk" ikke bryder sig om at "scrolle" - altså bevæge sig nedad på websiden. Det hele kan ikke altid vises i et enkelt skærmbillede !! Denne side kører således over en halv meter - og hvis det ikke behager dig - så find noget andet du kan klikke på ... Det er vel stort set lige så nemt at klikke på "scrolle-pilen" som een eller anden camoufleret NEXT-knap - hvis du ellers behersker at bruge musen  ??

Den "store" Internet-guru Jakob Nielsen (som næsten har glemt at han er dansker, i hvert fald i forhold til hans måde at tale på) mener, at folk ikke har lyst til at læse lange tekster. - Jamen, come on !! Hvis Internet handler om informationer, så er folk s'qu da NØDT TIL at læse teksten.  Vel at mærke, hvis der ellers er noget at læse om ... Hvis Internet blot bliver et væld af dumsmarte "appetitvækkere" - hvor får man så fat i hovedretten ??

Jakob Nielsen er aldrig blevet citeret for noget, som jeg ikke vidste i forvejen ... (ansæt mig !!!!)

Jeg mener, det er dybt godnat med de mange korte introduktioner og overskrifter, hvis de ikke leder videre (via links) til den "egentlige" information - og så er folk s'qu NØDT TIL at læse teksten. Men i Danmark tænker vi sikkert også en hel del på telefon-regningen ... det koster jo ! De færreste mennesker er desværre klar over, at man kan hente de ønskede sider ind på skærmen og dernæst koble sig af Internet og læse det hele "off-line". Man kan naturligvis også printe tingene ud (hvis sider med Frames ikke er designet helt åndssvagt) og læse dem henne i sofaen.

Fremskridt eller smartness ?

Når computer-magasinerne i hvert nummer bringer artikler om den ene eller den anden fikse teknik til at peppe "hjemmesiden" op, så skyldes det naturligvis: HVAD skulle de ellers skrive om ?? Der kommer hele tiden nye programmer og nye versioner til den slags. Og de lever jo af at skrive om alt det shit (som vi ikke har brug for).

Men samtidig skriver de også (mindre farvestrålende - måske fordi producenterne/annoncørerne ikke synes det er sjovt ??) artikler om besværlighederne med "tunge" websider - de offentliggør af og til ligefrem "Top 10 over de værste fejl" hvor alle de ting, som de selv anmelder som fantastiske landvindinger, optræder som nogle af topscorerne ... Don't do it !!

Hvor fanden er vi så henne ??

DU har sikkert fanget, hvor JEG er henne - men den almindelige "ny-bruger" må da blive temmelig forvirret ?? Her køber man et seriøst (og skidedyrt) blad - og i hvert andet nummer fortæller de det modsatte af, hvad de sagde i det foregående ... I de mest grelle tilfælde sker det ovenikøbet i det SAMME blad ...

Et enkelt sted har jeg set betragtningen: det handler om KOMPROMIIS ...

Jeg har selv et website kørende (www.kasperwinding.com), som handler om Kasper Winding (gudsbenådet trommeslager, musiker, komponist og producer) - et website som IKKE betjener sig af alt mulig lir. Og i denne forbindelse er det måske lidt sjovt at beskæftige sig med det website, som Kasper's eget pladeselskabhar på Nettet   (http://www.poprecord.net, som nu er nedlagt): der er et rimelig fancy design på siderne - men absolut INGEN spændende information. Man kan "gratis" downloade et par numre, som man har hørt 100 gange i radioen og se en stribe (dårlige) billeder af Kasper. Heldigvis har de lagt et link på (under sektionen LINKS) til MIT website om Kasper - men i øvrigt er det virkelig pauvert med informationer.  Virkelig for dårligt.

Hvad vil du helst ha' ??

Jeg mener ingenlunde at udviklingen skal gå i stå, men så længe standarderne og hastigheden på Internet er så forholdsvis (... ting ta'r tid) dårlig som den er nu, så er der der ingen grund til at gøre det sværere/langsommere, end det er i forvejen.

Content is king, indholdet er det vigtigste.

Søren Noah (april 2000)

backbutt.gif (2193 bytes)