Brugen af farver i webdesign
Brugen af farver på
Internettets hjemmesider er et designelement, der er ligeså vigtigt, som
det er overset eller misforstået. Denne artikel gennemgår nogle af de
faktorer, man kan overveje rent farvemæssigt, når man planlægger
designet for en ny hjemmeside.
Det indtryk, en
besøgende danner de første sekunder, er afgørende for hans/hendes
forhold til hjemmesiden. Besøgende på en hjemmeside reagerer - enten de
ved det eller ej - på farver og andre visuelle elementer på et
psykologisk niveau. Måske er farver oven i købet det designelement, der
har den største indflydelse på, hvordan vi føler os til mode - både
online på en hjemmeside eller offline derhjemme i stuen. Farver kan
øjeblikkelig få os til at skifte humør eller skifte mening. De kan få os
til at føle os veltilpasse, ilde til mode, få os til at føle respekt
eller frygt eller gøre os ophidsede. Så hvis du sikrer dig, at din
hjemmesides farvevalg- og sammensætning er i overensstemmelse med
indholdet og målgruppen, er du et godt stykke på vejen til at få
engagerede og loyale besøgende.
Så lad os komme i
gang med at finde de mest indlysende måder at matche din hjemmesides
farver med hjemmesidens budskab:
Brug farver til
at adskille dig fra andre
Internettet er
fyldt med eksempler på sterile og ens designløsninger. Prøv f.eks. at se
på billedet (fig.1), der viser designløsninger fra store
multinationale selskaber (www.nokia.dk, www.dell.dk, www.intel.dk,
www.microsoft.dk). De - og med dem tusind andre - er svære at skelne fra
hinanden, da de bruger samme layout og samme farvepalet. Nogle ville
sige, at denne standardisering gør det nemmere at navigere på
Internettet, men i virkeligheden skaber sådanne hjemmesider trivielle
oplevelser for brugerne og fejler i forsøget på at skabe en positiv
relation til brugerne. De - brugerne - har nemlig den menneskelige
egenskab, at de kun husker oplevelser, der har et emotionelt indhold
også. Når alle hjemmesider ser ens ud, er det ret nemt at putte dem ind
i skuffen med "her har jeg været, det har jeg set". |
|
Valg af en
dristigere farvepalette eller brugen af komplementære farver kan få din
hjemmeside ud af denne World Wide Web farverutine og skabe en mere
mindeværdig hjemmeside. Daniscos hjemmeside www.danisco.dk (fig. 2)
afviger i virkeligheden ikke meget fra de fire andre - et hovedbillede
og nogle kolonner. Men Daniscos brug af farver i den røde ende af
farveskalaen, som kontrast til de blå/grønne, giver hjemmesiden meget
mere liv. |
|
Hvilke farver
skal man så bruge?
Farver fra
naturen er ofte mindre mættede og mere behagelige for øjet end deres
kunstige genparter. Hvis en hjemmeside er designet i et layout med meget
mættede farver, vil brugeren få svært ved at holde opmærksomheden på
informationen, da øjnene bliver ved med at springe tilbage til de
skrappe farver. Se f.eks. på Stockholms hjemmeside (fig.
6). Det er nærmest umuligt at holde øjnene
fra det stærkt gule område i venstre side. Det ville så være fint, hvis
det var her det væsentligste indhold stod, men det er slet ikke
tilfældet. Hvis man i stedet havde brugt en naturlig farve eller hvid,
ville brugeren fokusere på interaktionen på hjemmesiden og ikke blive
distraheret af de alt for skrappe farver.
Alfa og omega for
læsbarheden er, at der er stor kontrast mellem baggrund og skrift. Hvid
baggrund er oftest den rigtige løsning, men også de mindre mættede
naturlige farver er diskrete nok til at kunne bruges som baggrunde, som
f.eks. på Århus Festuges hjemmeside (fig. 5).
Og samtidig er de distinkte nok til at kunne opdele hjemmesiden i
sektioner med forskellig information,
Stærkere farver
og andre visuelle elementer kan så bruges til at fremhæve hjemmesidens
væsentlige dele: navigationen og hovedindhold.
|
|
Farverne skal
tilpasses identitet og logo
Farverne på
hjemmesiden og logoet for pågældende firma/organisation skal
komplementere hinanden og arbejde sammen, så logoet f.eks. ikke stikker
ud fra resten af helheden. Firmaerne har jo oftest (altid!) fået
designet deres logoer ud fra et meget bevidst farvevalg, som de mener
fremhæver deres firmas identitet. Et eksempel er Danisco (fig. 2), der
på smuk vis har brugt farverne fra logoet til farvevalget på
hjemmesiden.
Farvevalg ved
design af globale hjemmesider
Hvis du skal
designe hjemmesider til et globalt publikum, skal du være meget
opmærksom på, at farver sender meget forskellige signaler afhængig af,
hvor i verden du er.
- F.eks.
sender farven grøn i Kina dårlige signaler, da den står for
utroskab og bedrag, mens grøn i f.eks. Indien symboliserer penge,
velstand og fremgang.
- Lyserød
skal du holde dig fra, hvis din målgruppe bor i Indien, da indiske
mænd anser den farve som meget feminin (gælder vist også danske
mænd!), mens pastelfarver er meget populære hos begge køn i Japan.
- Blå
er den mest tilgængelige farve på globalt plan, da den er sikker i
næsten alle kulturer. Så du kan bruge en blå farvepalet på stort set
hvilken som helst hjemmeside, uafhængig af målgruppe, mål eller
sted.
Det er nok
forklaringen på de meget ens udseende internationale hjemmesider
(fig. 1).
|
|
Farver og køn
Hvis hjemmesiden
skal henvende sig specifikt til et bestemt køn, kan man tage
undersøgelser af farvers betydning for kønnene med i betragtning.
Resultater af studier gennem årene viser at:
- blå
foretrækkes meget mere af mænd end af kvinder
- mænd
foretrækker blå mod rød, kvinder rød mod blå
Mænds og kvinders
reaktioner på farver er altså meget forskellig, og i kombination med de
kulturelle hensyn bliver udfordringen ret kompleks. Men det understreger
i hvert fald vigtigheden af, at du som webdesigner gør noget ud af at få
et godt kendskab til din målgruppe. |
|
|
|
Farver skifter
karakter
En farve, der er
for skrigende eller for bleg vil kunne ændre karakter, hvis den sættes
sammen med en anden/andre farver. F.eks. er sort og grå kedelige alene,
men tilføj rød og se hvad der sker. Det har designeren af Louis Poulsens
hjemmeside (fig. 4) f.eks. gjort, og med
hvilket resultat! Flot.
|
|
Brug
associationer
Når du skal vælge
farvepalet til en hjemmeside, kan du tage udgangspunkt i varen,
omgivelserne eller en symbolik. Oplagt er det f.eks. at vælge en grøn
farvepalet til en planteskoles hjemmeside. Find evt. et godt foto, der
symboliserer stedet/varen.
Den nuværende
Stockholm-hjemmeside (fig. 6) indeholder
efter min mening meget lidt Stockholm i farvevalget. Jeg ville finde et
godt foto af Stockholm (som f.eks. fig. 7)
og fra billedet opsamle nogle repræsentative farver. Resultatet kunne
være en farvepalette som indsat i fig. 7.
|
Farver
fremkalder følelser
En farve påvirker
et menneskes sindsstemning, og mennesker reagerer forskelligt på farver.
Alligevel har forskellige kilder foreslået standardbetydninger for de
enkelte farver (både positive og negative):
Disse
associationer mellem farver og betydninger er som sagt kulturspecifikke,
og de skal anvendes med forsigtighed. Selv inden for vestlige kulturer
kan der være store forskelle. Farvernes betydning kan også være
modsatrettede. Blå kan f.eks. betyde både styrke og melankoli, to
begreber der ikke umiddelbart harmonerer.
Hvid er en farve
Brug den hvide
farve. Skab plads !!
I al sin tomhed
giver hvid en skøn balance mellem farver. Hvis du bruger den hvide farve
til at give masser af luft, får læseren mulighed for at hvile øjnene og
slappe af.
|
|
|
Artiklen stammer fra
PROSAbladet (nr.
6/7 2004) og er skrevet af Petra Husum (freelance-journalist)
|