Brugen af farver i webdesign
 
	
		| 
		 
		Brugen af farver på 
		Internettets hjemmesider er et designelement, der er ligeså vigtigt, som 
		det er overset eller misforstået. Denne artikel gennemgår nogle af de 
		faktorer, man kan overveje rent farvemæssigt, når man planlægger 
		designet for en ny hjemmeside.  
		Det indtryk, en 
		besøgende danner de første sekunder, er afgørende for hans/hendes 
		forhold til hjemmesiden. Besøgende på en hjemmeside reagerer - enten de 
		ved det eller ej - på farver og andre visuelle elementer på et 
		psykologisk niveau. Måske er farver oven i købet det designelement, der 
		har den største indflydelse på, hvordan vi føler os til mode - både 
		online på en hjemmeside eller offline derhjemme i stuen. Farver kan 
		øjeblikkelig få os til at skifte humør eller skifte mening. De kan få os 
		til at føle os veltilpasse, ilde til mode, få os til at føle respekt 
		eller frygt eller gøre os ophidsede. Så hvis du sikrer dig, at din 
		hjemmesides farvevalg- og sammensætning er i overensstemmelse med 
		indholdet og målgruppen, er du et godt stykke på vejen til at få 
		engagerede og loyale besøgende.  
		Så lad os komme i 
		gang med at finde de mest indlysende måder at matche din hjemmesides 
		farver med hjemmesidens budskab:  
		Brug farver til 
		at adskille dig fra andre 
		Internettet er 
		fyldt med eksempler på sterile og ens designløsninger. Prøv f.eks. at se 
		på billedet (fig.1), der viser designløsninger fra store 
		multinationale selskaber (www.nokia.dk, www.dell.dk, www.intel.dk, 
		www.microsoft.dk). De - og med dem tusind andre - er svære at skelne fra 
		hinanden, da de bruger samme layout og samme farvepalet. Nogle ville 
		sige, at denne standardisering gør det nemmere at navigere på 
		Internettet, men i virkeligheden skaber sådanne hjemmesider trivielle 
		oplevelser for brugerne og fejler i forsøget på at skabe en positiv 
		relation til brugerne. De - brugerne - har nemlig den menneskelige 
		egenskab, at de kun husker oplevelser, der har et emotionelt indhold 
		også. Når alle hjemmesider ser ens ud, er det ret nemt at putte dem ind 
		i skuffen med "her har jeg været, det har jeg set".   | 
		
		 
		   | 
	 
	
		|   
		Valg af en 
		dristigere farvepalette eller brugen af komplementære farver kan få din 
		hjemmeside ud af denne World Wide Web farverutine og skabe en mere 
		mindeværdig hjemmeside. Daniscos hjemmeside www.danisco.dk (fig. 2) 
		afviger i virkeligheden ikke meget fra de fire andre - et hovedbillede 
		og nogle kolonner. Men Daniscos brug af farver i den røde ende af 
		farveskalaen, som kontrast til de blå/grønne, giver hjemmesiden meget 
		mere liv.   | 
		
		   
		
		   | 
	 
	
		
		 
		Hvilke farver 
		skal man så bruge? 
		Farver fra 
		naturen er ofte mindre mættede og mere behagelige for øjet end deres 
		kunstige genparter. Hvis en hjemmeside er designet i et layout med meget 
		mættede farver, vil brugeren få svært ved at holde opmærksomheden på 
		informationen, da øjnene bliver ved med at springe tilbage til de 
		skrappe farver. Se f.eks. på Stockholms hjemmeside (fig. 
		6). Det er nærmest umuligt at holde øjnene 
		fra det stærkt gule område i venstre side. Det ville så være fint, hvis 
		det var her det væsentligste indhold stod, men det er slet ikke 
		tilfældet. Hvis man i stedet havde brugt en naturlig farve eller hvid, 
		ville brugeren fokusere på interaktionen på hjemmesiden og ikke blive 
		distraheret af de alt for skrappe farver.  
		Alfa og omega for 
		læsbarheden er, at der er stor kontrast mellem baggrund og skrift. Hvid 
		baggrund er oftest den rigtige løsning, men også de mindre mættede 
		naturlige farver er diskrete nok til at kunne bruges som baggrunde, som 
		f.eks. på Århus Festuges hjemmeside (fig. 5). 
		Og samtidig er de distinkte nok til at kunne opdele hjemmesiden i 
		sektioner med forskellig information,  
		Stærkere farver 
		og andre visuelle elementer kan så bruges til at fremhæve hjemmesidens 
		væsentlige dele: navigationen og hovedindhold.  
		   | 
		
		   
		
		  
		
		   | 
	 
	
		
		 
		Farverne skal 
		tilpasses identitet og logo 
		Farverne på 
		hjemmesiden og logoet for pågældende firma/organisation skal 
		komplementere hinanden og arbejde sammen, så logoet f.eks. ikke stikker 
		ud fra resten af helheden. Firmaerne har jo oftest (altid!) fået 
		designet deres logoer ud fra et meget bevidst farvevalg, som de mener 
		fremhæver deres firmas identitet. Et eksempel er Danisco (fig. 2), der 
		på smuk vis har brugt farverne fra logoet til farvevalget på 
		hjemmesiden.  
		Farvevalg ved 
		design af globale hjemmesider 
		Hvis du skal 
		designe hjemmesider til et globalt publikum, skal du være meget 
		opmærksom på, at farver sender meget forskellige signaler afhængig af, 
		hvor i verden du er.  
		
			- F.eks. 
			sender farven grøn i Kina dårlige signaler, da den står for 
			utroskab og bedrag, mens grøn i f.eks. Indien symboliserer penge, 
			velstand og fremgang. 
 
  
			- Lyserød 
			skal du holde dig fra, hvis din målgruppe bor i Indien, da indiske 
			mænd anser den farve som meget feminin (gælder vist også danske 
			mænd!), mens pastelfarver er meget populære hos begge køn i Japan.
			
 
  
			- Blå 
			er den mest tilgængelige farve på globalt plan, da den er sikker i 
			næsten alle kulturer. Så du kan bruge en blå farvepalet på stort set 
			hvilken som helst hjemmeside, uafhængig af målgruppe, mål eller 
			sted. 
 
		 
		Det er nok 
		forklaringen på de meget ens udseende internationale hjemmesider 
		(fig. 1).  
		   | 
		
		   
		
		   | 
	 
	
		
		Farver og køn
		
		Hvis hjemmesiden 
		skal henvende sig specifikt til et bestemt køn, kan man tage 
		undersøgelser af farvers betydning for kønnene med i betragtning. 
		Resultater af studier gennem årene viser at:  
		
			- blå 
			foretrækkes meget mere af mænd end af kvinder 
 
  
			- mænd 
			foretrækker blå mod rød, kvinder rød mod blå 
 
		 
		Mænds og kvinders 
		reaktioner på farver er altså meget forskellig, og i kombination med de 
		kulturelle hensyn bliver udfordringen ret kompleks. Men det understreger 
		i hvert fald vigtigheden af, at du som webdesigner gør noget ud af at få 
		et godt kendskab til din målgruppe.   | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		  | 
	 
	
		
		Farver skifter 
		karakter 
		En farve, der er 
		for skrigende eller for bleg vil kunne ændre karakter, hvis den sættes 
		sammen med en anden/andre farver. F.eks. er sort og grå kedelige alene, 
		men tilføj rød og se hvad der sker. Det har designeren af Louis Poulsens 
		hjemmeside (fig. 4) f.eks. gjort, og med 
		hvilket resultat! Flot.  
		   | 
		
		 
		   | 
	 
	
		
		Brug 
		associationer 
		Når du skal vælge 
		farvepalet til en hjemmeside, kan du tage udgangspunkt i varen, 
		omgivelserne eller en symbolik. Oplagt er det f.eks. at vælge en grøn 
		farvepalet til en planteskoles hjemmeside. Find evt. et godt foto, der 
		symboliserer stedet/varen.  
		Den nuværende 
		Stockholm-hjemmeside (fig. 6) indeholder 
		efter min mening meget lidt Stockholm i farvevalget. Jeg ville finde et 
		godt foto af Stockholm (som f.eks. fig. 7) 
		og fra billedet opsamle nogle repræsentative farver. Resultatet kunne 
		være en farvepalette som indsat i fig. 7.
		 
		
		   | 
	 
	
		
		 
		Farver 
		fremkalder følelser 
		En farve påvirker 
		et menneskes sindsstemning, og mennesker reagerer forskelligt på farver. 
		Alligevel har forskellige kilder foreslået standardbetydninger for de 
		enkelte farver (både positive og negative):  
		Disse 
		associationer mellem farver og betydninger er som sagt kulturspecifikke, 
		og de skal anvendes med forsigtighed. Selv inden for vestlige kulturer 
		kan der være store forskelle. Farvernes betydning kan også være 
		modsatrettede. Blå kan f.eks. betyde både styrke og melankoli, to 
		begreber der ikke umiddelbart harmonerer.  
		Hvid er en farve
		
		Brug den hvide 
		farve. Skab plads !! 
		I al sin tomhed 
		giver hvid en skøn balance mellem farver. Hvis du bruger den hvide farve 
		til at give masser af luft, får læseren mulighed for at hvile øjnene og 
		slappe af.  
		   | 
		  | 
	 
	
		| 
		 
		   | 
	 
 
Artiklen stammer fra
PROSAbladet (nr. 
6/7 2004) og er skrevet af Petra Husum (freelance-journalist) 
  
 |